سلولهای مغزی که اشتها و وزن بدن را کنترل می‌کنند، شناسایی شدند

29 سپتامبر 2017- محققان دانشگاه Warwick، برای اولین بار سلولهای مغزی که کنترل اشتها را بعهده دارند، شناسایی کردند. این سلولها که tanycytes نام دارند در بخشی از مغز واقع شده اند که سطح انرژی را کنترل می‌کند. Tanycytesمواد مغذی را درغذاها تشخیص داده و این اطلاعات را به مغز انتقال می‌دهند. بنابراین خوردن غذاهایی با ارزش تغذیه‌ای بالا، موجب فعال شدن بیشتر tanycytes شده و به شما کمک می‌کند که احساس سیری بیشتری نمایید.

این فرایند مرتبط با اسیدهای آمینه‌ی موجود در غذاها می باشد. tanycyteها به اسیدهای آمینه از طریق گیرنده‌هایی مشابه با گیرنده‌های موجود در جوانه‌های چشایی در زبان که طعم این اسیدهای آمینه را تشخیص می دهند، پاسخ می‌دهند. دو اسید آمینه ی خاص با اکثر tanycyteها واکنش می دهند. این دو اسید آمینه عبارتند از: آرژنین و لیزین که در غذاهایی مانند آووکادو، بادام ، مرغ و استیک گوشت راسته یافت می‌شوند.

پرفسور Nicholas Dale استاد علوم اعصاب در دانشگاه وارویک می‌گوید: میزان اسیدهای آمینه‌ی موجود در خون و مغز بعد از یک وعده‌ی غذایی، سیگنال بسیار مهمی است که باعث احساس سیری می‌شود. کشف موقعیت مکانی tanycyteها در وسط منطقه ای از مغز که وزن بدن را کنترل می‌کند و بطور مستقیم آمینواسیدها را شناسایی می‌کند، دارای پیام‌های بسیار قابل توجهی برای ابداع روشهایی جدید برای کنترل وزن بدن درمحدوده‌ی سالم است.

این کشف با افزودن مقادیر زیادی آرژنین و لیزین نشان دار به سلولهای مغزی صورت گرفت. سپس هر واکنشی با این اسیدهای آمینه با تولید نور فلورسنت قابل پیگیری بود. در عرض 30 ثانیه، سلولهای tanycyte اسیدهای آمینه‌ی مذکور را تشخیص داده و به آنها پاسخ دادند و اطلاعات را به بخشی از مغز که اشتها و وزن فرد را کنترل می کند، انتقال دادند.

محققان ابراز داشتند که داده‌های ما راه را برای تحقیقات بعدی گشوده است، در تحقیقات آتی باید مشخص گردد که آیا tanycyte‌ها واسطه‌های فیزیولوژیکی سیگنالهای سیری هستند یا فعالیت آنها موجب کاهش مصرف غذا می‌شود. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Molecular Metabolism منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/brain-cells-identified-that-control-appetite-and-body-weight-92145612.html